Kontakt, residence design,

tisdag 31 juli 2012

Rätt eller fel inredningssmak?


Så var det några dagar sedan jag skrev.. När familjen är ledig är det svårt att få tiden att räcka till. Vi har haft lite otur i veckan med ett besök till sjukhuset, så det var det som tog upp min tid. Nu är i alla fall allt bra och alla mår bra igen. Njuter fortfarande av lata dagar med familjen med många besök av vänner och bekanta. Jag och en vännina hade ett spännande samtal om det egentligen finns något rätt och fel när det gäller inredning. Kan man någonsin säga att någon inreder fel? Jag hävdar att man inte kan det. Så länge man inte inreder med miljöfarlig inredning. Det finns till exempel bokhyllor av metall som är sprymålade och som innehåller en massa tungmetaller osv. Sådant går bort! Annars kan man väl inte säga att inredning är fel. Det är fel ordval! Inte min smak, inte tidtypiskt rätt, inte funktionellt... Visst, allt det kan man säga med inte fel. Ett rättesnöre som jag själv alltid går efter är att man ska utgå efter huset i sig! Det är husets stil som ska få bestämma hur det ska se ut innuti! Tänk huset som en människokropp! Bara för att vissa saker är trendiga innebär det inte att alla passar i det! Allt är inte för alla! En sekelskiftesvilla, ett 70-tals hus, ett torp och ett funkishus ska alla inredas efter sina egna stilar! Som dagens tips ska jag ge er en bild på en trappa. Många har en trappa inomhus, men det är inte många som inte har de traditionella ribborna i sidan! Varför behöver det se lika dant ut i alla hus oavsett inredningsstil? Jag har ingen sådan trappa själv, men hade jag det skulle jag absolut sätta upp något annat som till exempel sådana här fina rutor! Andra förslag är att sätta upp hönsnät (funkar bra vid indstriell inredningsstil) , liggande träribbor (funkar bra vid marin inredning och New England) eller något annat. Som vanligt är det bara fantasin som sätter stopp!
Bild: http://homedesignset.com/wooden-staircase-make-beautiful-interior-design-at-home.html

Inga kommentarer: