Kontakt, residence design,

tisdag 23 oktober 2012

Hyllar Biltema!


Tisdag idag och det slår mig att höstmörkret verkligen smugit sig på mig i år. Har inte riktigt insett att det är helt svart så länge på morgonen. Insåg det när jag skickade iväg mina söner i morse och den ene syndes tack vare sin fantastiska jacka med massvis av reflexer och starka färger och den andra bara försvann i sin svarta. (En liten dinglande reflex gjorde inte jobbet om man säger så) Nu när man ska köpa vinterkläder till dem igen kan jag inte låta bli att undra varför inte fler utekläder för barn har fastsydda reflexer? Jag menar, vi bor ju i ett land där det är mörkt när barn går både till och från skola/dagis! Vore det inte toppen att göra utekläder som gör att alla barn syns då? Bor vi i ett av de mörkaste länderna på jorden kanske vi ska anpassa designen lite till det? Det är hur svårt som helst att få tag på kläder som syns! Min lille son, som tycker att vara "arbetargubbe" är det coolaste som finns köpte mer än gärna sin jacka på Biltema. Hans är knallorange med reflexränder. Min andra son som börjat i skolan är lite mer kräsen och ville gärna ha en snygg. Mot bättre vetande tänkte jag mig inte riktigt för och köpte en svart... Väldigt snygg, men vad gör det när han kommer få gömma den under en reflexväst hela vintern?

Hur som helst händer det mycket inom inredning där man allt mer anpassar rum efter funktion på ett genomtänkt sätt. Det är faktiskt en skola i Japan som vi ser ovan. Ljus, luftig miljö som gör en glad och som bjuder in till socialt umgänge. Här har vi framtiden. Tänk inte bara funktion. Tänk inte heller bara design. Kombinera mera!
Bilder: http://homeklondike.com/tag/school/

Inga kommentarer: